PENGENALAN
KARANGAN ( PENULISAN
)
- Lazimnya
, dalam ujian penulisan Bahasa Melayu murid kehendaki menulis dua buah karangan, iaitu soalan satu dan soalan dua.
- Dalam
soalan 1, dua tajuk karangan akan
dikemukakan, oleh itu pilih salah
satu daripada dua tajuk tersebut sama ada soalan 1(a) atau soalan
1(b). Soalan 2 tiada pilihan
dan merupakan soalan wajib.
- Masa yang diperuntukkan untuk
menjawab kedua-dua soalan itu ialah satu
jam.
- Bagi
tiap-tiap soalan, panjang karangan mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120
patah perkataan.
Karangan
Terbahagi Kepada Dua bahagian :
A. Berformat
Jenis-Jenis Karangan Berformat:
- Jenis
Surat Kiriman Rasmi
- Jenis
Surat Kiriman Tidak Rasmi
- Karangan
jenis Ucapan
- Karangan
jenis Syarahan
- Karangan
jenis Dialog / Temuramah / Perbualan / Wawancara
- Karangan
jenis Berita
- Karangan
jenis Catatan Diari
- Karangan
jenis Laporan
- Karangan
jenis Perbahasan
- Kad
Jemputan
B. Tidak Berformat
Jenis-Jenis Karangan Tidak Berformat
- Karangan
Rangsangan Bergambar / Rangsangan Kata
- Karangan
Jenis Pengalaman / Cerita / Gambaran / Situasi
- Karangan
Jenis Fakta / Penerangan
- Karangan
Jenis Perbincangan
- Karangan
Jenis Melengkapkan Cerita
- Karangan
Jenis Autobiografi / Biografi
- Karangan
Jenis Peribahasa
TUJUAN ANDA MENGARANG
- menguji
kefahaman anda mengenai tajuk karangan itu.
- menguji
kebolehan, kemahiran dan keupayaan anda menarik minat pembaca.
- menguji
fikiran, pendapat, dan idea-idea anda.
- menguji
tentang sejauh mana pembacaan anda.
PANDUAN MENGARANG / MENULIS
Sebelum
sesuatu karangan ditulis, kita hendaklah memilih
dan memahami tajuk atau kehendak soalan karangan itu. Kemudian kita
fikirkanlah pula tentang :
A.
Pengenalan
B. Isi-isi dan
C. Penutup
B. Isi-isi dan
C. Penutup
A. Pengenalan
Pembukaan atau pengenalan adalah suatu langkah untuk
memberitahu atau memperkenalkan isu atau tajuk. Di bahagian pengenalan kita
hendaklah membuka minda pembaca agar
dapat mengetahui isu yang hendak dibincangkan dan faham apa yang dinyatakan.Kita
juga hendaklah menarik perhatian pembaca supaya ingin membaca karangan itu
seterusnya.
Pengenalan ini dibuat secara ringkas dan am sahaja, memadai tiga atau empat ayat. Pembukaan karangan yang menarik akan meninggalkan kesan yang positif dan mendalam pada pemeriksa. Oleh itu pastikanlah terlebih dahulu pembukaan karangan hendaklah bersih daripada kesalahan tatabahasa atau ejaan.
B. Isi
Pengenalan ini dibuat secara ringkas dan am sahaja, memadai tiga atau empat ayat. Pembukaan karangan yang menarik akan meninggalkan kesan yang positif dan mendalam pada pemeriksa. Oleh itu pastikanlah terlebih dahulu pembukaan karangan hendaklah bersih daripada kesalahan tatabahasa atau ejaan.
B. Isi
Isi
hendaklah mengikut kehendak tajuk
karangan itu. Empat isi diperlukan untuk sebuah karangan. Sekiranya lebih tidak mengapa tetapi mungkin menyebabkan
kekurangan masa. Isi hendaklah disusun
dengan teratur dan berkait di antara satu dengan lain.
Isi yang utama didahulukan dan setiap isi disusun dalam perenggan-perenggan. Sebaik-baiknya satu isi, satu perenggan kecuali jika isi pendek-pendek dan berkait rapat. Tiap-tiap perenggan tidak semesti sama panjangnya. Mungkin sesuatu perenggan itu lebih panjang daripada perenggan yang lain. Ini kerana sesuatu isi utama yang ingin ditekankan oleh murid-murid biasanya lebih panjang daripada perenggan yang lain.
Jaga isinya supaya tidak terkeluar dari tajuk yang dikehendaki. Elakkan menyertakan isi yang bercanggah dengan tajuk. Isi karangan hendaklah asli tidak ditiru bulat-bulat dari karangan lain. Untuk mendapat isi yang baik dan banyak, kita hendaklah banyak membaca surat khabar, majalah-majalah, makalah-makalah, rencana-rencana, buku-buku cerita, mendengar sesuatu, menyaksikan sendiri dan dari pengalaman sendiri.
Jangan campur adukkan isi. Elakkan daripada menulis sesuatu isi dalam perenggan yang sama. Catatkan setiap isi sebelum menulis.
Panduan mencari isi-isi berdasarkan peta minda:
Kaedah peta minda adalah cara terbaik untuk mencari isi . Kemukakan pertanyaan kepada diri anda dan fikirkan jawapannya sama ada menerusi logik akal atau berdasarkan bahan rujukan seperti buku, majalah, surat khabar, ensiklopedia atau kamus bagi fakta. Antara lima pertanyaan paling utama dan popular ialah:
Isi yang utama didahulukan dan setiap isi disusun dalam perenggan-perenggan. Sebaik-baiknya satu isi, satu perenggan kecuali jika isi pendek-pendek dan berkait rapat. Tiap-tiap perenggan tidak semesti sama panjangnya. Mungkin sesuatu perenggan itu lebih panjang daripada perenggan yang lain. Ini kerana sesuatu isi utama yang ingin ditekankan oleh murid-murid biasanya lebih panjang daripada perenggan yang lain.
Jaga isinya supaya tidak terkeluar dari tajuk yang dikehendaki. Elakkan menyertakan isi yang bercanggah dengan tajuk. Isi karangan hendaklah asli tidak ditiru bulat-bulat dari karangan lain. Untuk mendapat isi yang baik dan banyak, kita hendaklah banyak membaca surat khabar, majalah-majalah, makalah-makalah, rencana-rencana, buku-buku cerita, mendengar sesuatu, menyaksikan sendiri dan dari pengalaman sendiri.
Jangan campur adukkan isi. Elakkan daripada menulis sesuatu isi dalam perenggan yang sama. Catatkan setiap isi sebelum menulis.
Panduan mencari isi-isi berdasarkan peta minda:
Kaedah peta minda adalah cara terbaik untuk mencari isi . Kemukakan pertanyaan kepada diri anda dan fikirkan jawapannya sama ada menerusi logik akal atau berdasarkan bahan rujukan seperti buku, majalah, surat khabar, ensiklopedia atau kamus bagi fakta. Antara lima pertanyaan paling utama dan popular ialah:
- Apa?
- Siapa?
- Bila?
- Mengapa?
- Di mana?
- Bagaimana?
C.
Penutup
Kalau
pengenalan dapat mempengaruhi atau menarik minat pembaca untuk mengikuti
karangan tersebut maka penutupnya juga hendaklah memberi suatu kepuasan kepada
pembaca. Penutuplah yang menjadi kesimpulan / rumusan atau akhiran sesuatu
karangan.*Layan dulu video Teknik Menjawab Penulisan BM UPSR kat bawah ni*
1 comments:
Post a Comment