Galeri

Wednesday, 3 October 2012


PENGENALAN KARANGAN ( PENULISAN )
  1. Lazimnya , dalam ujian penulisan Bahasa Melayu murid kehendaki menulis dua buah karangan, iaitu soalan satu dan soalan dua.
  2. Dalam soalan 1, dua tajuk karangan akan dikemukakan, oleh itu pilih salah satu daripada dua tajuk tersebut sama ada soalan 1(a) atau soalan 1(b). Soalan 2 tiada pilihan dan merupakan soalan wajib.
  3. Masa yang diperuntukkan untuk menjawab kedua-dua soalan itu ialah satu jam.
  4. Bagi tiap-tiap soalan, panjang karangan mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.
Karangan Terbahagi Kepada Dua bahagian :
A. Berformat


Jenis-Jenis Karangan Berformat:
  1. Jenis Surat Kiriman Rasmi
  2. Jenis Surat Kiriman Tidak Rasmi
  3. Karangan jenis Ucapan
  4. Karangan jenis Syarahan
  5. Karangan jenis Dialog / Temuramah / Perbualan / Wawancara
  6. Karangan jenis Berita
  7. Karangan jenis Catatan Diari
  8. Karangan jenis Laporan
  9. Karangan jenis Perbahasan
  10. Kad Jemputan
B. Tidak Berformat

Jenis-Jenis Karangan Tidak Berformat
  1. Karangan Rangsangan Bergambar / Rangsangan Kata
  2. Karangan Jenis Pengalaman / Cerita / Gambaran / Situasi
  3. Karangan Jenis Fakta / Penerangan
  4. Karangan Jenis Perbincangan
  5. Karangan Jenis Melengkapkan Cerita
  6. Karangan Jenis Autobiografi / Biografi
  7. Karangan Jenis Peribahasa



TUJUAN ANDA MENGARANG
  • menguji kefahaman anda mengenai tajuk karangan itu.
  • menguji kebolehan, kemahiran dan keupayaan anda menarik minat pembaca.
  • menguji fikiran, pendapat, dan idea-idea anda.
  • menguji tentang sejauh mana pembacaan anda.


PANDUAN MENGARANG / MENULIS

Sebelum sesuatu karangan ditulis, kita hendaklah memilih dan memahami tajuk atau kehendak soalan karangan itu. Kemudian kita fikirkanlah pula tentang :

A. Pengenalan
B. Isi-isi dan
C. Penutup

A. Pengenalan

Pembukaan atau pengenalan adalah suatu langkah untuk memberitahu atau memperkenalkan isu atau tajuk. Di bahagian pengenalan kita hendaklah membuka minda pembaca agar dapat mengetahui isu yang hendak dibincangkan dan faham apa yang dinyatakan.Kita juga hendaklah menarik perhatian pembaca supaya ingin membaca karangan itu seterusnya.

Pengenalan ini dibuat secara ringkas dan am sahaja, memadai tiga atau empat ayat. Pembukaan karangan yang menarik akan meninggalkan kesan yang positif dan mendalam pada pemeriksa. Oleh itu pastikanlah terlebih dahulu pembukaan karangan hendaklah bersih daripada kesalahan tatabahasa atau ejaan.


B. Isi

Isi hendaklah mengikut kehendak tajuk karangan itu. Empat isi diperlukan untuk sebuah karangan. Sekiranya  lebih tidak mengapa tetapi mungkin menyebabkan kekurangan masa. Isi hendaklah disusun dengan teratur dan berkait di antara satu dengan lain.

 Isi yang utama didahulukan dan setiap isi disusun dalam perenggan-perenggan. Sebaik-baiknya satu isi, satu perenggan kecuali jika isi pendek-pendek dan berkait rapat. Tiap-tiap perenggan tidak semesti sama panjangnya. Mungkin sesuatu perenggan itu lebih panjang daripada perenggan yang lain. Ini kerana sesuatu isi utama yang ingin ditekankan oleh murid-murid biasanya lebih panjang daripada perenggan yang lain.

Jaga isinya supaya tidak terkeluar dari tajuk yang dikehendaki. Elakkan menyertakan isi yang bercanggah dengan tajuk. Isi karangan hendaklah asli tidak ditiru bulat-bulat dari karangan lain. Untuk mendapat isi yang baik dan banyak, kita hendaklah banyak membaca surat khabar, majalah-majalah, makalah-makalah, rencana-rencana, buku-buku cerita, mendengar sesuatu, menyaksikan sendiri dan dari pengalaman sendiri.

Jangan campur adukkan isi. Elakkan daripada menulis sesuatu isi dalam perenggan yang sama. Catatkan setiap isi sebelum menulis.


Panduan mencari isi-isi berdasarkan peta minda:
Kaedah peta minda adalah cara terbaik untuk mencari isi . Kemukakan pertanyaan kepada diri anda dan fikirkan jawapannya sama ada menerusi logik akal atau berdasarkan bahan rujukan seperti buku, majalah, surat khabar, ensiklopedia atau kamus bagi fakta. Antara lima pertanyaan paling utama dan popular ialah:
  • Apa?
  • Siapa?
  • Bila?
  • Mengapa?
  • Di mana?
  • Bagaimana?

C. Penutup

Kalau pengenalan dapat mempengaruhi atau menarik minat pembaca untuk mengikuti karangan tersebut maka penutupnya juga hendaklah memberi suatu kepuasan kepada pembaca. Penutuplah yang menjadi kesimpulan / rumusan atau akhiran sesuatu karangan.

*Layan dulu video Teknik Menjawab Penulisan BM UPSR kat bawah ni*





1 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...