Galeri

Monday 10 December 2012

Budaya Membaca di Malaysia




              Pembangunan sesebuah negara adalah bergantung kepada rakyatnya yang berpengetahuan, berfikiran positif, rajin dan berdaya saing. Ilmu pengetahuan dapat diperoleh melalui amalan membaca.  Amalan membaca pula perlu diperlengkapkan dengan kemahiran memilih bahan bacaan yang berkualiti. Institusi keluarga berperanan untuk melahirkan individu yang bukan sahaja gemar membaca tetapi menjadikan membaca sebagai budaya.

             Usaha membudayakan aktiviti membaca di kalangan generasi muda merupakan titik tolak dalam membentuk masyarakat berpengetahuan yang dapat menyumbang kemahiran dan kepakaran kepada pembangunan sesebuah negara.

            Masyarakat Malysia kebanyakannya tidak suka untuk membaca. Alangkah rugi sebenarnya bagi pihak yang tidak suka membaca. Banyak pengetahuan yang telah diabaikan sekiranya budaya membaca tidak diterapkan.

            Sebenarnya, banyak pihak yang patut bekerjasama untuk memantapkan lagi budaya membaca di Malaysia. Sebagai guru Bahasa Melayu, saya berasa terpanggil untuk menekankan aktiviti membaca ini. Membaca dapat meningkatkan pengetahuan tentang kosa kata, peribahasa dan sebagainya. Oleh itu, kita mestilah berusaha untuk meluangkan masa dengan membaca!






           

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...